Google on Suomessa eniten käytetty hakukone. Googlessa voi löytyä maksetuilla mainoksilla ja orgaanisilla hakutuloksilla.
Kuvassa on esimerkkinä haettu sanalla turvallisuuspalvelut. Maksettuja mainoksia näkyy hakutulosten alussa ja / tai lopussa. Maksetut mainokset tunnistaa siitä, että niissä on merkintä ”Mainos” tai ”Ad.”
Maksetut mainokset (Google Ads)
Mitä korkeampi hinta, sitä ylempänä hakutuloksissa yleensä löytyy. Maksetut mainokset perustuvat hintatarjouksiin. Mainostaja määrittää, paljonko on halukas maksamaan Googlelle siitä, että joku klikkaa mainosta ja päätyy mainoksesta mainostajan kotisivuille tai verkkokauppaan.
Maksetun mainoksen plussat ja miinukset:
+ Näkyvyys saavutetaan yleensä nopeasti budjetin ollessa riittävän suuri.
+ Soveltuu kampanjaluonteisille tuotteille ja palveluille.
+ Tavoittaa heräteostajia.
– Jokaisesta hakutuloksen klikkauksesta joutuu aina maksamaan Googlelle.
Orgaaniset hakutulokset
Orgaaniset hakutulokset perustuvat siihen, miten suuret laatupisteet käytetyllä hakusanalla Googlen matemaattiset kaavat antavat kotisivujen ja / tai verkkokaupan sisällölle. Mitä suuremmat laatupisteet, sitä ylempänä hakutuloksissa yleensä löytyy.
Orgaanisen hakutuloksen plussat ja miinukset:
+ Hakutuloksen klikkauksesta ei milloinkaan tarvitse maksaa Googlelle.
+ Tavoittaa harkitsevia ostajia.
– Näkyvyys hyvillä paikoilla vaatii yleensä runsaasti aikaa ja osaamista.
Löytymispalvelut tukevat toisiaan
Maksetut mainokset ja orgaaniset hakutulokset eivät sulje toisiaan pois. Maksimaalinen näkyvyys saavutetaan löytymällä hyvin sekä maksetuissa mainoksissa että orgaanisissa hakutuloksissa.
Löytymispalvelu ulkoistettuna
Jos löytyminen ei ole yrityksen ydinosaamista, kannattaa se yleensä ostaa ammattilaiselta ja keskittyä itse palvelemaan niitä asiakkaita, jotka tulevat hakutuloksista yrityksen kotisivuille ja / tai verkkokauppaan.
Maksettuja mainoksia voi ostaa SEM-ammattilaisilta, ja orgaanisissa hakutuloksissa löytymistä hakukoneoptimoijilta eli SEO-ammattilaisilta.
ABCnet Oy:stä voit ostaa molemmat löytymistavat.
Maksetut mainokset (Google Ads)
Kun haluat yrityksesi tuotteiden ja palveluiden löytyvän Googlen maksetuista mainoksista, ole rohkeasti meihin yhteydessä.
Sovitaan yhdessä budjetti mainonnallesi, sekä tuotteet ja palvelut, joita haluat mainostaa.
Hakukoneoptimointi (SEO)
Koska kotisivujen ja verkkokauppojen julkaisujärjestelmiä on monenlaisia, kannattaa hakukoneoptimointi yleensä aloittaa kuntokartoituksella.